7 Polish Superfoods

Jeśli mielibyśmy się kierować trendami wyznaczanymi przez telewizje śniadaniowe i kolorową prasę, zdrowe odżywianie sprowadzałoby się do amarantusa, jagód acai, nasion chia, czy quinoa. Szumnie (moim zdaniem na wyrost) określanych mianem superfoods. Oczywiście wymienione produkty mają wysoką zawartość składników odżywczych oraz substancji bioaktywnych i z tego powodu zdecydowanie warto po nie sięgać. Niemniej jednak, zdrowe odżywianie nie kończy się na wprowadzeniu do diety produktów o egzotycznie brzmiących nazwach, o których 10 lat temu mało kto słyszał. Istnieje wątpliwa szansa, że stan naszego zdrowia i forma fizyczna ulegnie znaczącej poprawie po wprowadzeniu tych produktów, jeśli nasza dieta całościowo nie będzie zbilansowana, a przede wszystkim urozmaicona. Jeśli jednak mielibyśmy już przyczepiać łatkę superfoods, to nie mniej zasługują na nią dobrze znane, nudne, oklepane oraz kiepsko sprzedające się marketingowo produkty, które można wyhodować w przydomowym ogródku, kupić na pobliskim straganie lub u lokalnego producenta.

 

CZOSNEK

Nie na darmo nazywany jest naturalnym antybiotykiem, ma działanie bakteriobójcze oraz przeciwgrzybicze. Pozytywnie wpływa na poziom cholesterolu, obniża ciśnienie krwi, pomaga zwalczać infekcje dróg moczowych i pozytywnie wpływa na układ oddechowy 12. To tylko niektóre z prozdrowotnych właściwości czosnku. Badania sugerują, że może on działać prewencyjnie w stosunku do rozwoju niektórych rodzajów raka345.

 

ORZECHY WŁOSKIE

Bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe, polifenole, pełnowartościowe białko, cynk, magnez, witaminę E oraz witaminy z grupy B. Pozytywnie wpływają na układ nerwowy oraz zmniejszają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych6.  Co ciekawe u osob włączających orzechy do diety obserwuje się lepsze efekty odchudzania7.

 

JABŁKA

W tych „zwyczajnych” owocach drzemie niezwykła moc. Z całą pewnością są w Polsce niedoceniane, a oprócz witamin, błonnika, składników mineralnych zawierają duże ilości polifenoli i dzięki temu działają korzystnie w astmie, pozytywnie wpływają na układ krążenia i układ oddechowy, przeciwdziałają cukrzycy i chorobie Alzheimera, mają działanie przeciwnowotworowe oraz opóźniają procesy starzenia89.  Jakże prawdziwe jest więc angielskie przysłowie “an apple a day keeps the doctor away “!

 

KEFIR

Pochodzący z Kaukazu napój jest naturalnym probiotykiem. W czasie jego produkcji zachodzi zarówno fermentacja mlekowa jak i alkoholowa. Nad jego prozdrowotnymi działaniami prowadzonych zostało wiele badań i  z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że pozytywnie wpływa na układ odpornościowy, działa antybakteryjnie i przeciwnowotworowo. Wspomaga także utrzymanie prawidłowej glikemii we krwi1011.

 

KASZA GRYCZANA

Cechuje się wysoką zawartością składników przeciwutleniających, przeciwzapalnych i przeciwnowotworowych12. Jest to dobre źródło składników mineralnych m.in.: magnezu, cynku oraz manganu. Spośród innych kasz wyróżnia ją spora ilość białka, a do tego ma stosunkowo niski indeks glikemiczny.  Może być świetną alternatywą dla produktów zawierających gluten.

 

ARONIA

Sama w sobie smakuje dość… nietypowo. Większość osób twierdzi, że jest po prostu gorzka lub kwaśna. Ale za to świetnie nadaję się jako składnik soków, koktajli, konfitur czy ciastek owsianych. Ma ogromną ilość przeciwutleniaczy (prawie 2 razy więcej niż borówki, czy żurawina). Pozytywnie wpływa przede wszystkim na układ krążenia13. Osoby aktywne fizycznie powinien zainteresować fakt, że aronia może zmniejszać negatywne konsekwencje intensywnych obciążeń treningowych14. Wprawdzie w porównaniu do pozostałych produktów z zestawienia jest ona w Polsce dość słabo znana i stosunkowo niedawno rozpoczęto jej uprawę, ale ze względu na swoje właściwości zasługuje na szczególną uwagę.

 

BURAK

Na koniec mój absolutny faworyt. Wygląda niepozornie, ale to prawdziwa bomba zdrowotna. Oprócz wysokiej zawartości witamin, głównym atutem buraków jest zawartość przeciwutleniaczy m.in. betalainy. W świecie dietetyki sportowej burak, a właściwie sok z buraka robi ostatnio furorę. Wiele badań potwierdza znaczący wpływ na wyniki i proces regeneracji po wysiłku. W zasadzie korzyści jakie niesie burak i jego przetwory dla sportowców są tak duże, że to temat na osobny artykuł. Ale na buraka powinny zwrócić uwagę nie tylko osoby aktywne fizcznie, wachlarz jego prozdrowotnego wpływu na organizm jest bardzo szeroki, ale najwięcej potwierdzonych badań dotyczy prewencji raka oraz wpływu na układ krążenia (m.in. zmniejszenie wartości ciśnienia krwi)15.

 

Poniżej przedstawiona siódemka to tylko część produktów, które można określić mianem wyjątkowo „zdrowych”, równie dobrze w tym zestawieniu wypadłyby chociażby: pestki dyni, siemię lniane, jarmuż, pomidory, czy olej rzepakowy.